Thursday, November 13, 2008

Perlantikan Bukan Melayu bagi Jawatan Pengurus Besar PKNS tidak menepati aspirasi penubuhan PKNS

Isu pelantikan Low Siew Moi sebagai pemangku pengurus besar PKNS menjadi satu isu yang panas dan menjadi perbualan rata-rata orang melayu. Kerajaan Pakatan Rakyat di Selangor yang diterajui oleh PKR mula kehilangan kepercayaan orang melayu untuk memulihkan beberapa isu yang UMNO dikatakan gagal. Namun setelah melihat tindak tanduk PKR selepas pilihanraya lalu ianya mula mewujudkan satu kebimbangan yang ketara kepada rata-rata orang melayu terutamanya golongan professional seperti saya.

Walaupun Tan Sri Khalid menyatakan pelantikan tersebut bersifat sementara, namun ianya tidak memuaskan hati orang melayu kerana alasan itu amat lemah dan tidak masuk akall orang melayu kerana kalau ianya bersifat sementara, tentunya wujud calon lain berbangsa melayu yang mampu menjawat Jawatan tersebut sebelum calon terbaik dipilih mengisi jawatan Pengurus Besar PKNS. Tidak hairan ramai pekerja-pekerja PKNS mengecam perlantikan salah tersebut. Kadang-kadang dalam membuat keputusan, realiti harus juga dilihat dan janganlah terlalu idealistik. Pakatan Rakyat terlalu idealistik seolah-olah tidak berpijak di bumi nyata.

Antara jawapan lain yang turut dibuat apabila pelantikan tersebut dikecam kuat oleh UMNO dan NGO2 melayu, Pakatan Rakyat menyatakan bahawa lebih 75% kerja-kerja PKNS ketika ini diberikan kepada bukan melayu samada secara tidak terus ataupun terus. Alasan yang dibuat ini seolah-olah mengatakan bahawa UMNO telah gagal menjadikan PKNS menepati aspirasi penubuhannya.

PKNS dari pengamatan saya sememangnya telah berjaya dalam melaksanakan tanggungjawabnya membangunkan tanah-tanah kerajaan negeri disamping membangunkan orang melayu. Lihat sahaja di Shah Alam dan Bandar Baru Bangi sebagai contoh. Pembangunan yang lansung tidak mengabaikan orang melayu. Pemilikan orang melayu bagi hartanah-hartanah perniagaan meningkat begitu ketara di Selangor hasil dari dasar dan sistem yang diperkenalkan PKNS. Ini tidak pula dinyatakan oleh Pakatan Rakyat. Hari ini banayak kedai2, pejabat2 sudah dimiliki oleh orang melayu dengan jumlah yang banyak.

Kerja-kerja pembinaan sememangnya akan melibatkan bukan melayu terutamanya kontraktor-kontraktor cina yang sudah lama menguasai bidang tersebut ketika ini. Masakan PKNS menolak mereka ini hanya secara membuta tuli bagi mempertahankan Bangsa Melayu semata-mata. Faktor kos pembinaan sememangnya memainkan peranan dalan hal ini yang seolah-olah tidak difahami oleh pemimpin Pakatan rakyat dalam memberikan komen ttg penglibatan bukan melayu dalam kerja-kerja PKNS. Hakikatnya memang wujud ruang yang perlu diperbaiki bagi meningkatkan lagi penglibatan orang melayu dalam projek2 PKNS, namun pujian harus diberi kan kepada kerajaan negeri terdahulu kerana PKNS terbukti berjaya meningkatkan dengan ketara penglibatan bangsa melayu dalam perniagaan dan dalam masa yang sama dapat berlaaku adil kepada bangsa bukan melayu yang turut berpeluang terlibat sama. Inilah asas yang tidak difahami Pakatan Rakyat.

Mengapa pula ianya menjadi isu. Saya mula merasakan Pakatan Rakyat tidak jelas dalam perjuangan mereka dan cakap berbalik-balik dari satu isu ke satu isu. PAS dilihat amat lemah dan seolah-olah takde kuasa lansung di Selangor dan Perak malah tidak keterlaluan jika dikatakan PAS hanyalah menjadi batu loncatan utk PKR dan DAP semata-mata. PKR mula yang dilihat menguasai PAS dan bukan sebaliknya.

Berbalik kepada alasan perlantikan yang diberikan iaitu sementara, ianya juga menampakkan kelemahan dan kepincangan pentadbiran kerajaan negeri yang semakin kelam kabut.

No comments: