Monday, November 17, 2008

Bukan Melayu sebagai PM

Saya ada terbaca tentang isu bukan melayu boleh menjawat jawatan PM. Memang benar tiada dalam perlembagaan untuk orang bukan melayu menjadi PM. Namun kita harus menyedari bahawa dalam membangkitkan isu ini ianya harus dilihat dalam konteks yang lebih luas. Bagi saya tidak menjadi satu masalah untuk bukan melayu menjadi PM. Namun ianya hanya boleh berlaku setelah berlaku perubahan yang besar dari pelbagai aspek kehidupan rakyat Malaysia umumnya.

Ada pihak yang membangkitkan isu ini apabila Barack Obama memenangi pemilihan Presiden Amerika Syarikat (AS) dan memberikan hujah bahawa kita masih belum maju dan bebas seperti di AS. Ternyata mereka-mereka yang berhujah sedemikian tidak memahami dengan jelas struktur kenegaraan yang wujud di negara ini. Sistem kenegaraan dan sistem politik mahupun sistem parti amat berbeza sama sekali di Malaysia dan AS. Lihat negara China sebagai contoh. Mereka mempunyai sistem kenegaraan yang berbeza. Amat bodoh sekiranya seseorang membuat satu kenyataan bahawa orang bukan cina boleh menjadi Presiden negara China ketika ini.

Faktor Pertama yang harus kita fahami adalah konsep sistem parti yang wujud. Ketika ini kita tidak mempunyai sistem politik dua parti seperti di AS. Republikan dan Demokrat merupaka dua parti yang boleh mencalonkan selain orang berkulit putih menjadi calon Presiden. Itupun setelah lebih 400 tahun mereka melalui proses yang panjang melihatkan penindasan, sistem hamba abdi, hak pengundian oleh kulit hitam tidak diberikan, penghalangan kahwin campur dan sebagainya. Ianya tidak wujud di negara ini. Malah kalau kita lihat jumlah wakil rakyat berbangsa bukan melayu amat ramai sekali di negara ini. Begitu juga jawatan2 penting seperti Menteri, Timbalan Menteri dan sebagaianya.

Mungkin juga mereka yang melontarkan pandangan ini ingin menguji sejauh mana penerimaan masyarakat tentang PM bukan melayu. Mereka yang melontarkan isu ini hakikatnya jelas tidak matang dan bersifat perkauman. Adakah menjadi satu masalah sekiranya PM berbangsa melayu. sekiranya mereka mempunyai masalah dalam penerimaan melayu sebagai PM, maka mereka sebenarnya bersifat perkauman. Lihat sahaja isu pelantikan orangg melayu di jawatan2 besar dalam syarikat yang dipegang oleh bukan melayu. Amat ketara sekali orang melayu tidak diberikan tempat yang sewajarnya di dalam syarikat-syarikat swasta milik bukan melayu. Maka kita harus menerima hak dan sifat semulajadi manusia dalam membuat sesuatu pemilihan.

Faktor kedua harus difahami dengan baik. Iaitu faktor sejarah dan asas penubuhan negara itu sendiri. Sebab itu dalam isu pelantikan pengurus besar PKNS saya telah menulis tentang kepentingan menjaga asas penubuhan PKNS itu sendiri. Dalam konteks ini kita harus melihat kepada kesinambungan kerajaan-kerajaan negeri yang bergabung membentuk Persekutuan Tanah Melayu yang kemudiannya ditukar kepada nama Malaysia. Negeri-negeri tanah melayu adalah dimiliki dan dipimpin oleh raja-raja melayu. Asas inilah yang harus difahami dengan baik.

Apabila kurang kefahaman oleh bukan melayu mahupun melayu sendiri maka keluarkan kenyataan-kenyataan yang tidak berpijak di bumi nyata. Banyak rethorik dan pandangan idealistik yang dilontarkan dan ramai pula yang bersetuju dengannya tanpa membuat analisa secara terperinci. Sifat manusia memang berpuak-puak dan kita juga dijadikan berbilang kaum di serata alam. itulah lumrah yang tidak dapat ditolak. Saya sering menekankan tentang toleransi dan kefahaman budaya dan perbezaan kaum ini. Cukuplah kata-kata retorik tiada perasaan dan jiwa kebangsaan yang wujud secara semulajadi. Itulah penafian yang merupakan penipuan nyata alaf baru ini yang sering digunapakai sebagai modal politik sesetengah pihak terutamanya pembangkang. Bagi yang tidak berfikir pasti akan terpedaya. Saya amat jelas..

Faktor Ketiga adalah agama. Agama memainkan peranan dalam hubungan sesama manusia. Kita harus memahami bahawa sebagai manusia secara semulajadi kita akan berpihak kepada sesiapa yang mempunyai persamaan. Ini lumrah. Sebab itu di AS, rakyatnya boleh menerima Obama atas sebab dia beragama kristian. Malah isu agama ini amat memainkan peranan yang penting dalam pemilihan Presiden kali ini selain isu-isu lain. Sebab itu kita lihat Obama berulangkali menyatakan dia serang penganut agama Kristian dan bukan beragama Islam seperti yang digembar-gemburkan. Kenapa isu ini menjadi begitu ketara dilontarkan. Sebab di AS mereka masih belum bersedia menerima bukan Kristian sebagai Presiden. Di Malaysia ianya menjadi lebih rumit kerana Islam diletakkan begitu tinggi di dalam Perlembagaan malah Malaysia hari ini merupakan beberapa sahaja negara Islam yang pengamalan agamanya adalah terbaik di akhir zaman ini. Namun banyak lagi perkara tentang Islam yang perlu dipertingkatkan dan dilaksanakan. Perbandingan dengan negara Indonesia dapat memahamkan kita isu ini dengan baik. Atas faktor ini juga menyebabkan ianya menjadi lebih rumit apabila DAP dan bukan melayu PKR secara terang-terangan menolak sepenuhnya penubuhan negara Islam, pandangan yang sama turut dimiliki oleh pemimpin-pemimpin politik bukan melayu di dalam parti-parti komponen BN. Ianya retorik dan harus ditolak.


Faktor keempat adalah sistem politik negara ini yang tidak mungkin membenarkan PM bukan melayu. Ini adalah kerana UMNO masih merupakan parti terbesar dan mendapat sokongan yang kerusi paling banyak berbanding parti-parti lain di negara ini. Namun ianya bukan bermakna PM mesti daripada UMNO. Lihat apa yang berlaku di Perak. Walaupun UMNO memenangi kerusi terbanyak namun PAS menjadi MB walaupun DAP yang sebenarnya berkuasa. Berpijaklah di bumi nyata...

No comments: